Begin maart wisselden de werken aan het nieuwe ecoduct Hallerbos al van kant. Nu is ook die andere brug op de Brusselse ring in Halle toe aan een fasewissel. In de avond en nacht van maandag 11 maart op dinsdag 12 maart wisselen de werken aan de nieuwe Drasopbrug van rijhelft. Nu rijden alle automobilisten (ook het verkeer richting Ittre/Charleroi) op de weghelft waar in de toestand zonder werken enkel het verkeer richting Groot-Bijgaarden rijdt. Die situatie wordt omgedraaid: vanaf 12 maart rijden bestuurders in beide richtingen op versmalde rijstroken op de rijhelft richting Ittre/Charleroi. Omdat tijdens de fasewissel slechts één rijstrook in beide richtingen beschikbaar is, houden bestuurders best rekening met extra wachttijden.
Voornamelijk file richting Ittre/Charleroi
Om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen vindt de fasewissel plaats tussen maandagavond 11 maart 20.00 uur en dinsdagochtend 12 maart 5.00 uur. Tijdens de wissel zal het verkeer in beide richtingen de werfzone kunnen voorbijrijden, maar slechts over één rijstrook in beide richtingen. Daarbij wordt vooral hinder verwacht voor bestuurders op de buitenring, richting Ittre/Charleroi. Op de binnenring, richting Brussel, blijft de hinder beperkt.
Gespiegelde werfinrichting
De huidige werfinrichting wordt gespiegeld tijdens de werken aan het tweede brugdeel: drie (versmalde) rijstroken voor het verkeer richting Groot-Bijgaarden en drie (versmalde) rijstroken in de rijrichting van Ittre/Charleroi. Ook tijdens fase 2 houden bestuurders dus best rekening met extra wachttijden bovenop de ‘normale’ filetijd zonder werken.
Stalen ligger beschadigd na ongeval
Sinds augustus 2019 is de brug van Drasop afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het was toen dat een vrachtwagen onder de brug in brand schoot en daarbij een van de stalen liggers ernstig beschadigde. Na uitvoerig onderzoek werd beslist om de brug af te breken en te vervangen door een nieuw exemplaar.
Beurtelings verkeer
De brug van Drasop verbindt Buizingen en Dworp. Er komen aan weerskanten twee voet- en fietspaden van telkens 2,5 meter breed. Voor de auto’s is er in het midden van de weg een strook van 3 meter breed, zodat automobilisten beurtelings over de brug kunnen rijden. Het autoverkeer zal geregeld worden met verkeerslichten.