Nieuwskrant

NIEUWSKRANT

NIEUWSKRANT

Vanaf 6 november overdag hinder op Brusselse buitenring in Leonardtunnel, Tervuren

Vanaf 6 november overdag hinder op Brusselse buitenring in Leonardtunnel, Tervuren

Auteur

Deel dit artikel op sociale media

Maandag 6 november gaat de renovatie van de Leonardtunnel een volgende fase in. Vanaf dan is er niet enkel ‘s nachts hinder in de tunnel, maar ook overdag. Tot begin 2024 moet het verkeer op de Brusselse buitenring over versmalde rijstroken rijden aan maximaal 50 km/u. Volgens de inschattingen van het Verkeerscentrum zal dit beperkt voor extra vertragingen zorgen.

Vlaams minister voor Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “Veel van onze bruggen en tunnels werden gebouwd in de jaren ‘60 -‘70 – ‘80 en zijn ondertussen sterk verouderd. Om die historische onderhoudsachterstand efficiënt aan te pakken en de veiligheid te garanderen, werk ik met een plan van aanpak 2020-2030 en trekken we ongezien grote bedragen uit. Voor de renovatie van de Leonardtunnel gaat het om 28 miljoen euro. Een broodnodige investering waarmee we de veiligheid willen garanderen en de levensduur willen verlengen

Hinder op Brusselse ring
Sinds de start van de renovatie van de Leonardtunnel midden april, was er voornamelijk ‘s nachts hinder in de Leonardtunnel. Elke weeknacht worden de tunnels van de Brusselse binnen- en buitenring afgesloten voor verkeer. Tijdens weekends blijft de tunnel ‘s nachts ook open. Dat blijft zo tot april volgend jaar. Vanaf maandag 6 november is er voor het eerst ook overdag hinder in de tunnels. Twee maanden lang moet het verkeer op de Brusselse buitenring in de tunnel over versmalde rijstroken rijden en geldt er een snelheidsbeperking van 50 km/u. Enkele weken later komen er ook versmalde rijstroken in de tunnel van de binnenring. Dat blijft zo tot begin 2024. Aangezien het verkeer hier tijdens het spitsuur overdag sowieso al trager rijdt, zou dat beperkt voor extra vertragingen moeten zorgen.

De werken aan de tunnels op de Brusselse Ring lopen nog door tot en met september 2024 i.p.v. juli zoals eerder aangekondigd. Pas nadien starten de werken aan de tunnels van de E411.

‘s Nachts werken, overdag hinder

De aannemer werkt enkel ‘s nachts in de tunnel, tijdens de normale sluiting vanaf 20u30 en 5u30. Toch is er vanaf 6 november dus ook overdag hinder.  De aannemer start begin november met werken aan de zijkant van de tunnel. De komende maanden pakt hij de betonnen veiligheidsstootbanden, kabelgoten en waterdichting tegen de zijwand van de tunnel aan. Het geheel wordt uitgebroken en daardoor ontstaat een sleuf naast het wegdek van ongeveer 10 centimeter.  Uit veiligheidsoverweging moet het verkeer dan ook over versmalde rijstroken rijden.

Zware hinder in december 2023 en lente 2024

Voorlopig blijft de verkeershinder in de Leonardtunnel nog relatief beperkt. Dat verandert eind dit jaar. Volgens de huidige planning zal in de loop van december ruim een week of een weekend lang ernstige hinder zijn op de E411 en de R0. In de lente van 2024 verwachten we een aantal maanden ernstige hinder op de R0. De planning van al die werken ligt nog niet helemaal vast. Zodra er meer informatie is, volgt de nodige communicatie van het Agentschap Wegen en Verkeer.  Langere levensduur voor tunnels onder Leonardkruispunt

Onder het Leonardkruispunt liggen twee tunnels: een van de Brusselse ring (R0/-2) en een van de E411 (-1). De tunnels dateren van de jaren zeventig en tachtig. Om de levensduur van de tunnels te verlengen, is een intensieve renovatie noodzakelijk. Het Agentschap Wegen en Verkeer herstelt de betonnen structuur van wanden en plafond (dakplaat) en vernieuwt de volledige uitrusting, van de verlichting en ventilatie tot alle pictogrammen. Volgens de huidige planning duurt de renovatie tot begin 2025. 

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws 😎

Wij spammen niet! Lees onze privacy pagina voor meer info.

Brede-Ad-2-algemeen
Schrijven voor de Nieuwskrant
Oplossing voor groene long Westrode
Vlaams-Brabant

Oplossing voor groene long Westrode

De Vlaamse Regering en intercommunale Haviland hebben een overeenkomst om de laatste groene long langs de A12 te vrijwaren. Het gaat om de site Westrode (Meise): het grootste aaneengesloten gebied open ruimte tussen Brussel en Antwerpen.

Lees meer »
Lancering UiTPAS Noordrand
Vlaams-Brabant

Lancering UiTPAS Noordrand

Vanaf 2 mei 2024 breidt de werking van UiTPAS in de Noordrand aanzienlijk uit. Naast de gemeente Asse die in 2021 de UiTPAS in onze regio introduceerde, treden nu ook 5 extra gemeenten toe.

Lees meer »
imec doet mee aan vernieuwde Fietstest
Vlaams-Brabant

imec doet mee aan vernieuwde Fietstest

imec uit Leuven start op 29 april met de vernieuwde Fietstest van de provincie Vlaams-Brabant. Tijdens zo’n Fietstest laten werknemers de auto 3 weken aan de kant staan om hun woon-werk verkeer met een elektrische fiets af te leggen.

Lees meer »
Groen Pajottenland schuift 3 kandidaten naar voor
Pajottenland

Groen Pajottenland schuift 3 kandidaten naar voor

Tijdens de verkiezingen op 9 juni 2024 zijn Alwin Loeckx uit Gooik en Hendrik Schoukens uit Lennik kandidaten voor Groen, op de 5de plaats voor het Vlaams parlement en de 12de plaats voor het Europees parlement. Veerle Leroy uit Beersel is kandidaat op de 2de plaats voor het federaal parlement en wil zich vanuit de nabije Zennevallei inzetten voor het Pajottenland, zoals ze dat vroeger al gedaan heeft als voormalig schepen van o.a. leefmilieu.

Lees meer »
  • Postzegel
  • Radio Rand
  • Adverteren
  • Radio Rand