Nieuwskrant

NIEUWSKRANT

NIEUWSKRANT

Werken Leonardtunnel ernstige verkeershinder op Brusselse ring

Werken Leonardtunnel ernstige verkeershinder op Brusselse ring

Auteur

Deel dit artikel op sociale media

Werken Leonardtunnel ernstige verkeershinder op Brusselse ring

Twee lange weekends, maar veel hinder verwacht (ook op buitenring)

Tijdens de werken aan de steunpunten kan er geen verkeer door de tunnel van de ring. Het verkeer van de ring zal een omleiding volgen via het Leonardkruispunt boven de grond. Dat zal voor de nodige hinder zorgen op de ring en in de ruime omgeving van het kruispunt. De timing van de ingreep is dus niet toevallig. Wegen en Verkeer plant de werken rond de feestdagen van O.H. Hemelvaart en Pinksteren, omdat er dan sowieso minder verkeer op de baan is. Toch zal er nog veel hinder zijn. Tot nu toe was er enkel vertraagd verkeer op de binnenring door de afgesloten rijstrook in de Vierarmentunnel. Nu zal er ook veel hinder zijn voor de buitenring.

Doorgang voor hulpdiensten

Wegen en Verkeer maakt van de gelegenheid gebruik om ook werken uit te voeren in de Vierarmentunnel, zo’n 2 kilometer verderop richting Zaventem. Hier wordt een zogenaamde ‘calamiteitendoorsteek’ aangelegd. Dat is een doorgang tussen beide kokers van de tunnels, zodat de hulpdiensten bij een incident vlot tot in de tunnel raken.

Leonardtunnel prioritair aangepakt

Wegen en Verkeer doet alleen al in 2024 renovatiewerken in zes verschillende tunnels. Naast de Leonardtunnel, wordt er gewerkt in de Vierarmentunnel, de Zelzatetunnel, de Craeybeckxtunnel en de Rupeltunnel. De Leonardtunnel is de eerste integrale tunnelrenovatie. Ook in de Beverentunnel start er dit jaar nog een integrale renovatie. Dat drie van de zes tunnels waarin gewerkt wordt in de provincie Antwerpen liggen, is geen toeval aangezien dertien van de eenentwintig tunnels die in het beheer zijn van Wegen en Verkeer in Antwerpen liggen.

Uitstel geen optie

Wat houdt zo’n integrale renovatie in? Naast de volledige civieltechnische (grotendeels betonnen) structuur, krijgen ook alle veiligheidsvoorzieningen een vernieuwingsbeurt en een stevige upgrade. Het beton van de Leonardtunnel is na vijftig jaar van intensief gebruik zwaar aangetast door uitlaatgassen en dooizouten. Daarom is het ook geen optie om de renovatie verder uit te stellen.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws 😎

Wij spammen niet! Lees onze privacy pagina voor meer info.

Brede-Ad-2-algemeen
Schrijven voor de Nieuwskrant
imec doet mee aan vernieuwde Fietstest
Vlaams-Brabant

imec doet mee aan vernieuwde Fietstest

imec uit Leuven start op 29 april met de vernieuwde Fietstest van de provincie Vlaams-Brabant. Tijdens zo’n Fietstest laten werknemers de auto 3 weken aan de kant staan om hun woon-werk verkeer met een elektrische fiets af te leggen.

Lees meer »
  • Postzegel
  • Radio Rand
  • Adverteren
  • Radio Rand