Op 4 maart 2024 start het gemeentebestuur met trajectcontroles op zone 30 en tonnage +3,5 ton (met uitzondering van laden en lossen, busdiensten, landbouwvoertuigen,.. ) in het centrum en de deelgemeenten. Deze dragen bij aan een vlotter, veiliger en vriendelijker Asse. De trajectcontroles kennen zowel bij burgers (wat bleek uit de bevragingen over mobiliteit en verkeersveiligheid) als bij het voltallige gemeentebestuur een groot draagvlak. Ze werden vastgelegd na overleg en met goedkeuring van alle fracties vertegenwoordigd binnen de gemeenteraad.
Veiligheid verhogen en zwakke weggebruiker beschermen
In de Assese dorpskernen geldt op heel wat locaties een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur en een verbod op doorgaand verkeer zwaarder dan 3,5 ton. Maatregelen die we nemen om de verkeersveiligheid te verhogen en de zwakke weggebruiker beter te beschermen. Zo kan jong en oud veilig het verkeer in. Om deze snelheids- en tonnagebeperkingen te handhaven, rolde het bestuur op verschillende cruciale punten trajectcontroles uit. Die meten de gemiddelde snelheid over een langere afstand. Rij je te snel tussen de meetpunten? Dan wordt je nummerplaat doorgestuurd naar de politie en mag je een boete verwachten.
Op de volgende plekken worden trajectcontroles ingevoerd:
- Traject 1: Kobbegem, Ganzenbos – Langestraat
- Traject 2: Asse-centrum, Muurveld – Boekfos – Bloklaan
- Traject 3: Bekkerzeel, Schutstraat – Boterberg
- Traject 4: Asbeek, Asbeekstraat – Kespier – Varent
- Traject 5: Mollem, Kasteelstraat
- Traject 6: Relegem, Dorpsstraat – Poverstraat
- Traject 7: Zellik-centrum, Brusselsesteenweg
In Asse zijn nog een aantal locaties waar een trajectcontrole mogelijk nuttig of nodig kan zijn. In eerste instantie focust het bestuur op bovenstaande dorpskernen omwille van de activiteiten en functies die er zijn.