In het voorjaar van 2024 start het gemeentebestuur met trajectcontroles op zone
30 en tonnage 3,5 ton (met uitzondering van laden en lossen, busdiensten,
landbouwvoertuigen,.. ) in het centrum en de deelgemeenten.
Deze trajectcontroles kenden een heel groot draagvlak in burgerbevragingen over
mobiliteit en verkeersveiligheid. Ze werden vastgelegd na overleg en met
goedkeuring van alle fracties vertegenwoordigd binnen de gemeenteraad.
Op 8 november start de firma Trafiroad met de voorbereidende werken, zijnde het
plaatsen van de camera’s, voor de inwerkingtreding van het trajectcontrolesysteem
dat het gemeentebestuur op 28 augustus 2023 goedkeurde.
De camera’s zullen pas in het voorjaar van 2024 in gebruik worden genomen, na
een uitgebreide communicatiecampagne. Ze worden nu reeds geplaatst om ze
technisch klaar te maken (aansluiten op het net, ijken, testen,..). Voor de
effectieve controles van start gaan, worden de nodige wegmarkeringen en
verkeersborden geplaatst. Dit om de zones 30 duidelijk aan te kondigen en
bestuurders te sensibiliseren. Het is immers de bedoelingen dat alle weggebruikers
zich aan de snelheidsbeperkingen houden en zo de veiligheid steeds gevrijwaard
blijft.
Trajectcontroles in 2024
Het trajectcontrolesysteem zal initieel voor de volgende trajecten gelden:
● Traject 1: Kobbegem, van Ganzenbos 14 t.e.m. Mandenmakersstraat 5;
● Traject 2: Relegem, van Dorpsstraat 4 t.e.m. Poverstraat 4;
● Traject 3: Bekkerzeel, van Schutstraat 17 t.e.m. Boterberg 34;
● Traject 4: Asbeek, van Asbeekstraat 7 t.e.m. Kespier 2 en van Kespier 75
t.e.m. kruising Beekstraat;
● Traject 5: Zellik, van Brusselsesteenweg 495 t.e.m. Brusselsesteenweg 686;
● Traject 6: Asse-centrum, van Muurveld 55 t.e.m. Boekfos 41 en van kruising
Muurveld tot en met Bloklaan 2;
● Traject 7: Mollem, van Kasteelstraat 14 tot Kasteelstraat 62.
In onze gemeente zijn nog een aantal locaties waar een trajectcontrole mogelijk
nuttig of nodig kan zijn. In eerste instantie focust het bestuur op bovenstaande
dorpskernen omwille van de activiteiten en functies die er zijn, zoals onderwijs en
fietsroutes. Ook de hoge concentratie aan en combinatie van actieve weggebruikers
en gemotoriseerd verkeer, de aansluiting met woonwijken en de bestaande
infrastructuur spelen een rol. Naast deze permanente trajectcontroles wordt ook op
andere plaatsen de snelheid nog steeds actief gecontroleerd, bijvoorbeeld met
mobiele flitscamera’s.