Op de gemeenteraad van Dilbeek van 24 september, gaf de gemeenteraad een negatief advies over het tracé van de toekomstige fietssnelweg tussen Bodegem en Ternat. Volgens de gemeente is het noordelijk tracé onvoldoende onderzocht en is de noordzijde kwaliteitsvoller voor de fietser en heeft deze aanzienlijk minder impact op de omwonenden en de huidige parking. De gemeente hoopt hiermee de discussie terug te openen en tot een oplossing te komen die voor iedereen aanvaardbaar is.
Al jaren wordt er gediscussieerd over een verlening van de fietssnelweg richting Ternat. Vandaag werkt De Werkvennootschap aan de fietssnelweg tussen de Molenstraat in Bodegem en het Brussels Gewest. Het project richting Ternat is in handen van de provincie Vlaams-Brabant.
Initieel zou de fietssnelweg tussen Brussel en Denderleeuw volledig aan de noordzijde gebeuren. Kruisingen van de spoorweg zijn namelijk niet wenselijk.
Na vele discussies werd besloten om voorbij het station van Sint-Martens-Bodegem via een tunnel naar de zuidzijde van het spoor te gaan om in Ternat op de Heirbaan terug naar de noordkant te gaan.
Openbaar onderzoek
Naar aanleiding van het openbaar onderzoek voor de vastlegging van de toekomstige rooilijnen (grens openbaar domein/privaat domein) was er heel wat protest, waaronder van de Bodegemse Dorpsraad.
Schepen van Openbare Ruimte Stijn Quaghebeur: “een aantal van de ingediende bezwaren werden gevolgd. Het Agentschap Natuur en Bos is de enige Vlaamse instantie die tegen een noordelijk tracé is terwijl dit de minste impact heeft op de omwonenden én de meest kwaliteitsvolle route is zonder overdreven hellingen.”
Natuurgebied
Het enige punt waar echt discussie over is, is het natuurgebied ten noorden van de spoorweg waar doorheen gegaan moet worden. Maar ook aan de zuidzijde ligt een natuurgebied, weliswaar iets kleiner dan aan de noordzijde. Bovendien liggen beide gebieden op vervuilde te sanneren grond.
“Volgens de gemeente weegt het argument van het natuurgebied te zwaar door in de totale beslissing en is er onvoldoende rekening gehouden met de kwaliteitseisen van de fietssnelweg en de impact op omwonenden. In beide gevallen zou er sanering noodzakelijk zijn, natuurcompensatie en een goede intergratie in een nu ontoegankelijk natuurgebied. Wij zien niet in waarom er dan niet voor een noordelijke piste kan gekozen worden met de nodige compenserende maatregelen”, vervolgt Stijn Quaghebeur.
Vervolg
De gemeente heeft het rooilijnplan niet vastgesteld. “Wij willen hiermee de druk verhogen om opnieuw rond de tafel te zitten en de noordelijke route uit te werken. Wij zijn steeds voor een noordelijke route geweest maar waren bereid voor een zuidelijk alternatief te gaan. Maar de mening van de bevolking is ook van belang. We kunnen terechte bezwaren niet naast ons neer leggen. Anders zijn openbare onderzoeken schone schijn”, besluit Quaghebeur.