Door de wegenwerken in Termeeren in Beert moeten veel mensen de Galgstraat nemen om naar Halle te rijden. Die baan is in bijzonder slechte staat en verschillende bestuurders hebben al schade geleden. N-VA roept bestuurders die schade hebben opgelopen op klacht in te dienen bij de politie en te melden aan de gemeente. Alleen zo kan men de schade verhalen bij de schuldige: het gemeentebestuur.
Oppositieraadslid Gerda Claeys (N-VA) gaat het schepencollege op haar verantwoordelijkheid wijzen en vragen de schadegevallen te vergoeden.
De oppositiepartij N-VA kaart voor de zoveelste keer de slechte toestand van de wegen in Pepingen aan. Bij het begin van de legislatuur werden volgens de partij beloftes gedaan die op de lange baan worden geschoven en zelfs niet worden uitgevoerd. Op sommige plaatsen is het gewoon onmogelijk geworden om de putten te ontwijken. Een gemiddelde straat in Oezbekistan ligt er beter bij.
“Investeringen in het wegdek, investeringen in fiets- en schoolstraten werden de voorbije jaren stelselmatig afgebouwd of niet uitgevoerd.
Oplapwerk
“De galgstraat die nu als belangrijkste verbinding dient naar Halle is een sprekend voorbeeld. We kaartte al meermaals de slechte staat van de wegen aan, maar de boodschap valt op een koude steen. Sommige straten worden al verschillende malen opgelapt, maar een structurele oplossing ontbreekt”, zegt N-VA.
Volgens de partij beperkt de problematiek zich niet enkel tot de galgstraat. “Ik denk dat iedereen wel een straat kan noemen die eens onder handen genomen mag worden. Wie langs Grimmingenstraat passeert bijvoorbeeld, zeker met de fiets, hoort het langs alle kanten rammelen, “zegt oppositieraadslid Gerda Claeys.
Uitgezonderd plaatselijk verkeer
Daarnaast is er bij veel bewoners van Beert frustratie over de nieuwe verkeersregeling voor plaatselijk verkeer.
Er is helemaal geen controle op de toepassing van het plaatselijk verkeer in de deelgemeente. Veel chauffeurs gebruiken Beert als sluiproute richting Halle, wat nog meer druk betekend op de nu al versleten straten. Vooral de Kattenholstraat die langs 2 zijdes toegankelijk is, is één grote modderpoel geworden.
Welke zin heeft het om borden te plaatsen voor plaatselijk verkeer als de gemeente de politie niet laat handhaven. Men had zich bij de technische dienst de moeite kunnen besparen deze borden te plaatsen als er toch geen controle uitgeoefend wordt.
Gemeente in gebreke stellen
N-VA vraagt aan burgers die schade hebben geleden de juiste stappen te ondernemen zoals beschreven op de website van de Vlaamse overheid (https://www.vlaanderen.be/vergoeding-voor-schade-door-slechte-staat-van-de-weg-of-door-wegenwerken )
Enkel zo kunnen burgers de gemeente in gebreke stellen. De kans is groot dat de gemeente haar verantwoordelijkheid zal willen ontlopen door de verantwoordelijkheid op de burger af te schuiven.
Het is niet onze bedoeling om de gemeente op kosten te jagen, maar wel om haar verantwoordelijkheid te nemen en haar infrastructuur te onderhouden. “Die is in bijzonder slechte staat en krijgt wat ons betreft voorrang op een nieuw gemeentehuis of bibliotheek” laag Gerda Claeys nog optekenen.