Op 24 oktober 2024 verleende de deputatie van Vlaams-Brabant in beroep een vergunning voor de bouw van een Colruyt op de Kerkstraat in Ternat. Dit ondanks een eerdere weigering door het lokaal bestuur Ternat en een negatief advies in de beroepsprocedure. Het college van burgemeester en schepen van Ternat heeft op 28 november 2024 beslist naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen te trekken om de vergunning opnieuw aan te vechten. Colruyt zou op vrijdagavond en zaterdag het verkeer op de Kerkstraat met meer dan 30% doen stijgen, wat tot zware verkeersopstoppingen zou leiden.
Het lokaal bestuur heeft niets tegen een Colruyt in de gemeente. Maar de nieuwe lichtenregeling op het kruispunt van de Kerkstraat / Terlindenstraat met de Assesteenweg is op dit moment verre van optimaal voor de doorstroming. ’s Ochtends, op vrijdagavond en zaterdag staan er op de Kerkstraat lange files om de Assesteenweg op te geraken. Ternat drong al herhaaldelijk aan bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om de lichtenregeling op dit kruispunt aan te passen. Er werden al kleine aanpassingen doorgevoerd, maar slechts met een beperkt resultaat. De Colruyt zou de druk op het autoverkeer op de Kerkstraat nog meer doen toenemen. “Dit verkeersinfarct kunnen we onze inwoners niet aandoen. Daarom konden we niet anders dan de vergunning weigeren. We volgden hierbij het advies van de mobiliteitsraad.” licht Gunter Desmet – schepen van mobiliteit (#volks) toe.
Lichtenregeling Kerkstraat/Assesteenweg
Het lokaal bestuur heeft het AWV om een nieuw overleg gevraagd. Ze vragen nog steeds om de lichtenregeling aan te passen door langere groentijden voor de Kerkstraat en Terlindenstraat en de impact te onderzoeken van het aanleggen van een tweede rijstrook op de Kerkstraat richting N285 (Assesteenweg). “Dit lijkt ons mogelijk door grondverwervingen op de parking van de Esso en/of op de voormalige bedrijfssite van Itterbeek. Als de toestand op de Kerkstraat sterk verbetert, kunnen we het dossier van de Colruyt opnieuw bekijken.” sluit Gunter Desmet af.