Voetgangers die van het centrum van Ternat naar basisschool Horizon gaan, worden geconfronteerd met twee infrastructurele knelpunten. De Bodegemstraat – ter hoogte van de Gemeentehuisstraat – en de Keizerstraat – ter hoogte van de De Feyterstraat – zijn bijzonder smal. Momenteel liggen daar ook geen volwaardige voetpaden waardoor dit gevaarlijke punten zijn voor schoolgaande jeugd en zwakke weggebruikers. In het goedgekeurde mobiliteitsplan van 2023 werden hiervoor reeds oplossingen uitgewerkt. De ontwerpen worden nu in detail uitgetekend, de werken zelf kunnen ten vroegste in 2025 starten.
Schepen van mobiliteit Gunter Desmet: “Dankzij deze voetweg zorgen we voor een veilige zachte verbinding tussen het centrum van Ternat, school Horizon en de kinderopvang van Infano. Je kan nu te voet of met de fiets via de Gemeentehuisstraat en de parking van het gemeentehuis vlot naar de Keizerstraat, zonder het te smalle stuk te moeten passeren.” Op dit moment is de voetweg nog in boomschors maar hierin komt verandering. De voetweg krijgt binnenkort een waterdoorlatende halfverharding, zodat mensen met een kinderwagen of rolstoel ook gemakkelijker van deze voetweg kunnen gebruik maken.
Trage wegen
Schepen van omgeving Geert De Feyter: “We zetten volop in op het behoud en de verbetering van onze trage wegen. Met de verlegging en heropening van deze voetweg, in samenwerking met het Gemeenschapsonderwijs (GO) campus Horizon, komen we tegemoet aan een reële nood.”
Trage wegen zijn paden die bedoeld zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer. Wandelaars, fietsers en ruiters zijn de belangrijkste gebruikers. Je vindt ze overal zelfs in de stad. Verhard of onverhard, breed of smal: een trage weg kan alle vormen aannemen. Of een weg traag is, hangt dus uitsluitend af van de gebruikers. Samen vormen al die trage wegen een dicht netwerk waar zachte weggebruikers graag fietsen, wandelen en/of paardrijden.