NIEUWSKRANT

NIEUWSKRANT

Meer dan 900 verkeersboetes in 10 dagen op 1 trajectcontrole Pepingen

Meer dan 900 verkeersboetes in 10 dagen op 1 trajectcontrole Pepingen

Auteur

Deel dit artikel op sociale media

Meer dan 900 verkeersboetes in 10 dagen op 1 trajectcontrole Pepingen

Op 23 februari 2024 werd de trajectcontrole in Bellingen geactiveerd. Tijdens de eerste week werden een alarmerend aantal boetes uitgeschreven. Cd&v Pepingen stelt zich vragen bij de manier van aanpak van het bestuur.

Het bestuur besliste verleden jaar om trajectcontroles in te voeren in Pepingen. Cd&v is voorstander van trajectcontroles omdat aangetoond is dat dergelijke controles effectief de snelheid op de wegen doen dalen. Zonder trajectcontrole is de kans om beboet te worden heel veel kleiner.

 

Spijzen van gemeentekassa boven verkeersveiligheid?

Aldus CD&V: “Het verlagen van de snelheid en het verhogen van de veiligheid op onze wegen moet wel de enige reden zijn om trajectcontroles in te voeren, niet het winstbejag van het privé-bedrijf dat de controles organiseert noch het spijzen van de gemeentelijke kassa.”
Cd&v vroeg daarom tijdens de gemeenteraad van 26 maart 2024 om de trajectcontroles duidelijk aan te kondigen in de straat. “Bestuurders die weten dat er een trajectcontrole is, zullen immers hun snelheid aanpassen omdat ze weten dat anders zeker een boete volgt. Die aankondiging ontbreekt nu met als resultaat een record aantal boetes tijdens de eerste dagen na het activeren van de trajectcontroles. Is dit de manier om de bevolking te sensibiliseren ?, vraagt cd&v-gemeenteraadslid Andre De Roubaix zich af.
Spijtig genoeg had het LVB/Open-VLD-bestuur hier geen oren naar en verkiest men het aanvullen van de gemeentekassa boven de veiligheid van de wegen.

 

Versnipperde trajectzone

Cd&v heeft ook bedenkingen over de gekozen locaties. “De keuze van de 4 trajecten bevinden zich in één deelgemeente, Bellingen. Op een traject van zo’n 3,5 kilometer zijn drie verschillende trajectcontroles actief. Het lijkt er sterk op dat de keuze van locaties en de verkapte trajectzone niet primair gericht zijn op het bevorderen van verkeersveiligheid, maar eerder op het innen van boetes. De centralisatie van de trajecten zal op termijn dan ook effect hebben op parallelle wegen in andere deelgemeentes van Pepingen.”

 

Boetes zijn betwistbaar

Daarnaast vroeg Cd&v tijdens de laatste gemeenteraad om de borden die het snelheidsregime op de bewuste trajecten aangeven na te kijken. “Op vele plaatsen in de gemeente ontbreken na het invoeren van het nieuwe mobiliteitsplan verkeersborden, tot frustratie van vele inwoners. Dit veroorzaakt verwarring en dat is ook zo in de Trapstraat. Door het ontbreken van essentiële verkeersborden in de Trapstraat, zijn er op dat traject twee verschillende snelheidsregimes (30 km/u en 70 km/u), wat niet toelaatbaar is. Het is duidelijk dat de fundamentele voorwaarden voor een correcte handhaving hier niet vervuld zijn. Hierdoor kunnen opgelegde boetes mogelijk betwistbaar zijn,” verklaart Peter Van Cutsem, fractieleider van Cd&v.

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws 😎

Wij spammen niet! Lees onze privacy pagina voor meer info.

Brede-Ad-2-algemeen
Schrijven voor de Nieuwskrant
Klimaatsofa in Ternat en Dilbeek
Pajottenland

Klimaatsofa in Ternat en Dilbeek

De klimaatverandering raakt ons allemaal, maar hoe kunnen we samen bouwen aan een duurzame toekomst? Tijdens de Klimaatsofa bespreken gepassioneerde experts actuele uitdagingen én haalbare oplossingen.

Lees meer »
samenaankoopactie plantgoed PEPINGEN
Pajottenland

samenaankoopactie plantgoed PEPINGEN

Afgelopen zaterdag organiseerde de gemeente Pepingen in samenwerking met de milieuadviesraad de samenaankoopactie van haagplanten, bodembedekkers, kleinfruit en hoogstam – halfstam – laagstam fruitbomen.

Lees meer »
  • Postzegel@telenet.be
  • Radio Rand
  • Adverteren
  • Radio Rand