NIEUWSKRANT

NIEUWSKRANT

Opleiding onthaalmedewerkers klantvriendelijke omgang met anderstaligen met respect voor taalwetgeving

Opleiding onthaalmedewerkers klantvriendelijke omgang met anderstaligen met respect voor taalwetgeving

Auteur

Deel dit artikel op sociale media

Opleiding onthaalmedewerkers klantvriendelijke omgang met anderstaligen met respect voor taalwetgeving

Gedeputeerde Vlaams-Brabant Gunther Coppens en Veerle Geerinckx, burgemeester van Zemst, organiseren op 25 april een opleiding voor de onthaalmedewerkers van de gemeente over ‘hoe correct omgaan met anderstaligen aan het loket’.

Deze onthaal- en loketmedewerkers van lokale besturen komen in de provincie Vlaams-Brabant immers regelmatig in contact met anderstalige burgers die het Nederlands niet goed machtig zijn. Zij proberen zo goed als mogelijk klantvriendelijk te zijn met respect voor de taalwetgeving in bestuurszaken.

Om hen hierin te ondersteunen heeft de provincie Vlaams-Brabant, in samenwerking met de Taalwetwijzer van het Agentschap Binnenlands bestuur en de provinciale bestuursschool PIVO, de opleiding ‘klantgericht onthaal van anderstaligen uitgewerkt’.

Ook in 2024 starten nieuwe gemeenten met deze opleiding.

Deze gratis opleiding bestaat uit twee delen:

  • Een online toelichting van 2 uur over de principes van de taalwetgeving over bestuurszaken.
  • Een training op maat over klantvriendelijk communiceren van 3 uur. Na het juridisch gedeelte zal een docente van de provinciale bestuursschool gedurende 3u bij ieder lokaal bestuur langsgaan om een training op maat te geven over klantvriendelijk communiceren.
    Deze opleiding wordt de komende maanden georganiseerd op:
    • 25 april in Zemst
    • 27 mei in Linter
    • 10 juni in Gooik
    • 17 juni in Sint-Pieters-Leeuw
    • 4 november in Wezembeek-Oppem
    • 5 november in Keerbergen
    • 29 november in Bertem
    • 9 december in Kortenberg
    • 12 december in Sint-Pieters-Leeuw
    • 16 december in Steenokkerzeel

 

“Uit de grote interesse van de gemeenten kunnen we besluiten dat de mensen op het werkterrein heel wat vragen hebben bij de verenigbaarheid van klantvriendelijkheid en respect voor de taalwetgeving. Door deze opleiding stimuleren we een uniforme en klantvriendelijke communicatie met anderstaligen in Vlaams-Brabant”, zegt Gunther Coppens, gedeputeerde voor Vlaams karakter.

Meer info: https://pivo.be/opleidingen/klantgericht-onthaal-van-anderstaligen/

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

We houden je graag op de hoogte van ons laatste nieuws 😎

Wij spammen niet! Lees onze privacy pagina voor meer info.

Brede-Ad-2-algemeen
Schrijven voor de Nieuwskrant
  • Postzegel@telenet.be
  • Radio Rand
  • Adverteren
  • Radio Rand